Search

Door de corona (crisis) lijkt de culturele sector even stil te liggen.Toch zijn er nog culturele instellingen open waar je spontaan kan binnenvallen, galeries. Gewoon, omdat je zin hebt om kunst te kijken of omdat de lege muren op je afkomen. Veel bezoekers van GoMulan Gallery uiten hun opluchting als zij naar binnen stappen. Daarna wordt er voorzichtig gevraagd of er nog andere leuke plekken zijn om te bezoeken. Die zijn er genoeg. In dit wekelijkse blog beschrijf ik exposities om te bezoeken in geval van ‘kunsthonger'.


Bij LOGMAN, galerie voor hedendaagse kunst, is van drempelvrees geen sprake.

Henk Logman zelf is een joviale galeriehouder in spijkerbroek. Anders dan de stijve galeriehouder met een kant en klaar verhaal laat Logman je kijken. Hij laat zijn bezoekers weten: 'Als je iets wil weten over een werk moet je het aanwijzen, dat is handiger dan de prijzenlijst.'


In de ruimte staan vier verschillende banken met een spijker er boven. Het is de bedoeling dat de bezoeker zijn lievelingswerk uit de expositie mag ophangen boven een bank naar keuze. Daarna wordt er een foto gemaakt voor Instagram. Logman heeft op deze manier een ideale kruising gemaakt tussen een ‘Instagram-museum’ en een galerie waar ruimte is om een eigen voorkeur te ontwikkelen. De tentoonstelling lijkt dan ook perfect op maat gemaakt te zijn voor de beginnende kunstkoper. De prijzen zijn schappelijk, er is voor ieder wat wils en het fotomoment dwingt de bezoeker tot nadenken: ‘Wat zou ik eigenlijk boven mijn bank willen?’


De term zelf: ‘boven de bank’ heeft wat denigrerends. Omdat het lijkt alsof een kunstwerk wordt gereduceerd tot decoratie. Dat zou deze expositie en haar werken te kort doen. De expositie is zorgvuldig gecureerd door kunstadviseur Lydia van Oosten en galeriehouder Henk Logman. Enkele werken springen in het oog, zie onderstaande fotoselectie.

Maar waar komt die term vandaan, wie heeft dit verzonnen?


Al meerdere keren heb ik mijn vrienden proberen ‘op te voeden’ dat ze beter een echt kunstwerk kunnen kopen voor boven de bank dan een poster van de YellowKorner of de welbefaamde rode IKEA fiets foto. Volgende keer stuur ik ze langs Henk Logman.


Schrijf je hier in voor een bezoek aan LOGMAN Galerie



Jonat Deelstra’s work has a certain mystique to it. He depicts wonderful, vibrant worlds, but his continuous juxtaposing of comfort and discomfort creates a certain disturbance and uncanniness, as though we have reached the limits of reality.


My novel, ‘De protodood in zwarte haren’ deals with very similar themes. The story’s protagonist turns to abstraction and voluntarily attempts to break down the physical world: first as an artist, then as a human being. It becomes a way to transcend an otherwise meaningless life.


As artists, we have no choice but to keep a certain distance from the reality of daily life; to observe, and to purposely estrange ourselves from things most people take for granted. Through this observation, we may eventually find ourselves disconnected from the exterior world, unable to find a way back. But it is precisely here, in the space of artistic isolation, that we find previously undiscovered, hidden beauty.


Writer and musician Ruben Wijlacker (1994) will present his first novel 'De protodood in zwarte haren’ on the 8th of March from 8 -11 p.m. at GoMulan Gallery. Find more information here.


‘See And Seen’ (2019)


‘The Adventure That Never Took Place’ (2019),

‘The Living Room I’ve Never Seen’ (2019)

Find more artworks in the showroom.


  • Instagram Social Icon